POLCAN2ID#: 3227
Date: 2018-04-25
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Category: General Message
Subject: 2018 John McMenemy Prize / Prix John-McMenemy 2018



2018 John McMenemy Prize / Prix John-McMenemy 2018

 

PRIZE JURY / JURY DU PRIX

Sophie Bourgault
Mélanie Bourque
Peter Graefe

 

Short-List / Articles retenus en sélection finale

(chronological order of publication / par ordre chronologique de publication)

 

Francesca Scala and Stephanie Paterson, “Gendering Public Policy or Rationalizing Gender? Strategic Interventions and GBA+ Practice in Canada”, 50:2, 427-442.

The article by Francesca Scala and Stephanie Paterson looks at the application of gender-based analysis (BGA+). It explores the universe of gender analysis in the federal public service.  Through semi-structured interviews with some 13 civil servants who identify as feminists, the authors convincingly show how gender analysis in the Canadian public service has used different institutional, discursive and relational strategies to influence the environment and advance sexual equality in public administration and public policies. Moreover, the authors emphasize that these strategies have taken the form of acts of resistance, allowing the creation of space favourable to the inclusion of gender in public policy.  This excellent article contributes to political science in two fields in particular: 1- Public administration first, because this text also provides a better understanding of the phenomenon of change in institutions at a micro level. 2- Then, for gender studies, because this study reveals the resistances of players leading to the construction of more egalitarian environments and policies.

 

Francesca Scala et Stephanie Paterson, “Gendering Public Policy or Rationalizing Gender? Strategic Interventions and GBA+ Practice in Canada”, 50:2, 427-442.

L’article de Francesca Scala et de Stephanie Paterson s’intéresse à l’application de l’analyse comparative entre les sexes (ACS+). Il entre dans l’univers des analystes de la question des genres dans la fonction publique fédérale. Au moyen d’entretiens semi-dirigés effectués auprès de 13 fonctionnaires s’identifiant comme féministes, les auteures montrent de façon probante que les analystes de la question des genres de la fonction publique canadienne ont utilisé différentes stratégies institutionnelles, discursives et relationnelles pour influencer leur milieu et faire avancer l’égalité de genres dans l’administration publique et les politiques publiques. Qui plus est, les auteures soulignent que ces stratégies ont pris la forme d’actes de résistance permettant la création d’espaces favorables à l’inclusion du genre dans les politiques publiques. Cet excellent article contribue à la science politique dans deux champs en particulier : 1- En administration publique d’abord, puisque ce texte permet, en outre, de mieux comprendre le phénomène du changement dans les institutions à un niveau micro. 2- Ensuite, aux études de genre, puisque cette recherche met au jour les résistances d’acteurs menant à la construction de milieux et de politiques plus égalitaires.

 

Karen Bridget Murray, “The Violence Within: Canadian Modern Statehood and the Pan-Territorial Residential School System Ideal”, 50:3, 747-772.

In this rich article, Karen Bridget Murray adopts the analytical orientation of montage in order to trouble contemporary views that the Canadian residential schools system was a well-intentioned policy that we now find misguided. Instead, using a variety of archival materials related to the schools and particularly to the Shubenacadie Residential School, she demonstrates that violence was built into the very conception of the schools, and that Dominion authorities up to the Prime Minister's office were complicit in unspeakable cruelties through acts of wilful blindness, discrediting complainants and refusing justice. Murray’s original orientation and methodology enables her to connect the particular histories of the Shubenacadie School to the more sweeping story of Canada, and to remind readers of the centrality of horrific violence by agents of the state, often openly admitted and publicly reported, that was integral to this story.  "The Violence Within" persuasively argues that existing accounts of Canadian state formation have downplayed the place of the Residential Schools, when in fact they were an important component in the Dominion's project to secure recognition as a modern nation state.

 

Karen Bridget Murray, « The Violence Within: Canadian Modern Statehood and the Pan-Territorial Residential School System Ideal », 50:3, 747-772.

Dans cet excellent article, Karen Bridget Murray adopte l’approche analytique du montage en vue de remettre en question l’idée actuelle selon laquelle le système canadien des pensionnats indiens était le fruit d’une politique bien intentionnée que nous jugeons maintenant mal avisée. À l’aide de divers documents d’archives reliés aux pensionnats et en particulier à la Shubenacadie Residential School, elle démontre plutôt que la violence était inhérente à la conception même de ces pensionnats et que les autorités du Dominion allant jusqu’au bureau du premier ministre étaient complices de cruautés innommables par leur aveuglement volontaire, la mise en doute de la crédibilité des plaignants et le refus de leur rendre justice. L’orientation et la méthodologie originales de Murray lui permettent de relier les histoires particulières de la Shubenacadie School à l’histoire plus vaste du Canada et de rappeler aux lecteurs le rôle central de la violence horrible des agents de l’État, souvent admise et rendue publique. « The Violence Within » fait valoir d’une manière convaincante que les comptes rendus existants sur la formation de l’État canadien ont minimisé la place des pensionnats indiens quand ils étaient en fait une composante importante du projet qu’avait le Dominion de se faire reconnaître comme un État-nation moderne.

 

Benoît Morissette, « ‘Les fondements de la liberté et de la civilisation’: le rapport Durham, les institutions municipales et le libéralisme », 50:4, 955-981.

Starting with Lord Durham’s bold affirmation that municipal institutions constitute the “foundations of liberty and of civilization”, this fine study in intellectual history proposes to revisit radical Jack’s political thought in order to unearth insights for contemporary reflection on municipalities’ place in the constitution.  Against the view that liberalism inevitably tends to regard cities as mere extensions of central governments, Morissette shows that there is another articulation of liberalism that grants municipal institutions a much more substantive role in the cultivation of civic virtue and that celebrates a sharing of power among different groups as the necessary safeguard of liberty.  This latter type of liberalism (a pluralist liberalism) is what Morisette sees in the thought of both Durham and his contemporary, Alexis de Tocqueville.  Morisette’s article is a solid contribution to three different bodies of literature: 1) It complexifies the monolithic account of liberalism that is sometimes offered in contemporary debates; 2) it provides an important contribution to intellectual history, demonstrating the significance of municipal politics and local-level democratic practices in nineteenth-century liberal political thought ; and 3) it makes important claims about a neglected aspect of Canadian constitutional history, the city.

 

Benoît Morissette, « ‘Les fondements de la liberté et de la civilisation’ : le rapport Durham, les institutions municipales et le libéralisme », 50: 4, 955-981.

Partant de la déclaration audacieuse de Lord Durham selon laquelle les institutions municipales constituent le « fondement de la liberté et de la civilisation anglo-saxonne », cette excellente étude axée sur l’histoire des idées propose de revisiter la pensée politique de « Radical Jack » en vue d’en tirer des enseignements pour la réflexion contemporaine sur la place des municipalités dans la constitution. S’opposant à l’idée que le libéralisme réduit nécessairement les municipalités à de simples extensions des gouvernements centraux, Morissette démontre qu’il existe une autre conception du libéralisme, qui accorde aux institutions municipales un rôle beaucoup plus important dans la promotion des vertus civiques et qui célèbre le partage du pouvoir entre une multiplicité de groupes comme la mesure de sauvegarde essentielle de la liberté. C’est ce dernier type de libéralisme (un libéralisme pluraliste) que Morisette voit dans la pensée de Durham et de son contemporain, Alexis de Tocqueville. La contribution de l’article de Morisette est triple : 1) il nuance la notion monolithique du libéralisme parfois présente dans les débats contemporains; 2) il vient grandement enrichir l’histoire des idées en démontant l’importance de la politique municipale et des pratiques démocratiques au niveau local dans la pensée politique libérale du XIXe siècle; 3) il propose des idées importantes sur un aspect négligé de l’histoire constitutionnelle canadienne, la municipalité.

 

Long List – Honourable Mention (chronological order of publication)

Liste préliminaire – Mention honorable (par ordre chronologique de publication)

 

Francesca Scala and Stephanie Paterson, “Gendering Public Policy or Rationalizing Gender? Strategic Interventions and GBA+ Practice in Canada”, 50:2, 427-442.

Francesca Scala et Stephanie Paterson, « Gendering Public Policy or Rationalizing Gender? Strategic Interventions and GBA+ Practice in Canada », 50:2, 427-442.

 

Anahi Morales Hudon, “Redefining Alliances in the Struggle for Organizational Autonomy”, 50:2, 461-478.

Anahi Morales Hudon, « Redefining Alliances in the Struggle for Organizational Autonomy », 50:2, 461-478.

 

Karen Bridget Murray, “The Violence Within: Canadian Modern Statehood and the Pan-Territorial Residential School System Ideal”, 50:3, 747-772.

Karen Bridget Murray, « The Violence Within: Canadian Modern Statehood and the Pan-Territorial Residential School System Ideal », 50:3, 747-772.

 

Erin Crandall and Andrea Lawlor, “The Politics of Judicial Appointment: Do Party Connections Impede the Appointment of Women to Canada’s Federally Appointed Courts?” 50:3, 823-847.

Erin Crandall et Andrea Lawlor, « The Politics of Judicial Appointment: Do Party Connections Impede the Appointment of Women to Canada’s Federally Appointed Courts? », 50:3, 823-847.

 

André Lecours and Valérie Vézina, “The Politics of Nationalism and Status in Puerto Rico”, 50:4, 1083-1101.

André Lecours et Valérie Vézina, « The Politics of Nationalism and Status in Puerto Rico », 50:4, 1083-1101.

 

Benoît Morissette, "‘Les fondements de la liberté et de la civilisation’: le rapport Durham, les institutions municipales et le libéralisme", 50:4, 955-981.

Benoît Morissette, « ‘Les fondements de la liberté et de la civilisation’ : le rapport Durham, les institutions municipales et le libéralisme », 50:4, 955-981.

 

The prize winner will be announced at the 2018 CPSA President’s Dinner in Regina. Do you have your ticket? Contact the CPSA Secretariat!   

 

Le nom du lauréat ou de la lauréate sera annoncé lors du Dîner de la présidente de l’ACSP 2018 à Regina. Avez-vous votre billet? Contactez le Secrétariat de l’ACSP!




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