POLCAN2ID#: 3225
Date: 2018-04-25
Time: 00:00:00
Sent by:
Category: General Message
Subject: 2018 CB Macpherson Prize Short-List / Prix CB-Macpherson 2018 - Livres retenus en sélection finale



2018 CB Macpherson Prize / Prix CB-Macpherson 2018

 

PRIZE JURY / JURY DU PRIX

Simone Chambers

Rémi Leger

Robert A. Sparling

 

Short-List / Livres retenus en sélection finale

 

Barbara Arneil, Domestic Colonies: The Turn Inward to Colony (Oxford: Oxford University Press, 2017).

Barbara Arneil’s Domestic Colonies is an impressive work of intellectual history that both sheds new light on a vast array of thinkers (Tocqueville, Kropotkin, Owen, Lincoln, Tolstoy…) and provides an important contribution to the study of colonialism and empire. Rather than exploring colonial projects in subjugated foreign lands, Arneil separates colonialism from imperialism and examines domestic colonies (composed of citizens in new agricultural communities within the borders of their own states) as a distinct ideological response to numerous social ills. Acknowledging that domestic colonies served both emancipatory and repressive projects, she compares this model to other ways in which states attempted to transform, contain or discipline marginalized populations. Evocatively written and rigorously constructed, the result is a rich and fascinating account of an unexamined chapter in the history of colonialism.

 

Barbara Arneil, Domestic Colonies: The Turn Inward to Colony (Oxford: Oxford University Press, 2017).

Domestic Colonies de Barbara Arneil est un impressionnant ouvrage axé sur l’histoire intellectuelle qui non seulement jette un nouvel éclairage sur un vaste éventail de penseurs (Tocqueville, Kropotkin, Owen, Lincoln et Tolstoï, entre autres), mais apporte aussi une importante contribution à l’étude du colonialisme et de l’impérialisme. Plutôt que d’explorer des projets coloniaux dans des territoires étrangers assujettis, Arneil distingue le colonialisme de l’impérialisme et examine des colonies locales (composées de citoyens dans de nouvelles communautés agricoles à l’intérieur des frontières de leurs propres États) en tant que réponse idéologique distincte à de nombreux maux sociaux. Reconnaissant que ces colonies ont servi à la fois des projets d’émancipation ou de répression, elle compare ce modèle aux autres tentatives des États de transformer, de contenir ou de discipliner des populations marginalisées. Ce riche compte rendu, rigoureusement structuré et rédigé d’une manière captivante, nous dévoile un chapitre jamais étudié jusqu’ici de l’histoire du colonialisme.

 

William Clare Roberts, Marx’s Inferno: The Political Theory of Capital (Princeton: Princeton University Press, 2017).

William Clare Robert’s Marx’s Inferno is an insightful and provocative reconsideration of Karl Marx’s Capital as a work of political theory. The book first situates Capital in relation to competing versions of socialism and radicalism, showing Marx’s debts towards the likes of Owen, Fourier, Saint-Simon and especially Proudhon, debts incurred in the development of a critique of capitalism which was to serve as the foundation of revolutionary politics. Second, the book also articulates and fleshes out the surprising linkages between Marx’s political ideals and the republican tradition. In doing so, Roberts presents Marx’s Capital as a version of socialism that radicalizes the republication conception of liberty as non-domination. Marx’s Inferno provides an exciting new understanding of Marx’s chef d’oeuvre and revitalizes Marx’s place in contemporary debates in political theory.

 

William Clare Roberts, Marx’s Inferno: The Political Theory of Capital (Princeton: Princeton University Press, 2017).

Marx’s Inferno de William Clare Roberts est une réévaluation éclairante et audacieuse du Capital de Karl Marx comme ouvrage de théorie politique. Ce livre commence par situer Le capital par rapport à d’autres versions du socialisme et du radicalisme et expose la dette de Marx à l’endroit d’Owen, de Fourier, de Saint-Simon et surtout de Proudhon – des dettes contractées lors de l’élaboration d’une critique du capitalisme devant servir de fondement à la politique révolutionnaire. L’ouvrage de Roberts expose les liens surprenants entre les idéaux politiques de Marx et la tradition républicaine. Ce faisant, Roberts présente Le Capital de Marx comme une version du socialisme qui radicalise la conception républicaine de la liberté comme non-domination. Marx’s Inferno fournit une réinterprétation nouvelle et passionnante du chef-d’œuvre de Marx et revitalise la place de Marx dans les débats contemporains axés sur la théorie politique.

 

Catherine Lu, Justice and Reconciliation in World Politics (Cambridge: Cambridge University Press, 2017).

Justice and Reconciliation in World Politics makes an important and original contribution to global ethics and political theory. Reconciliation and justice have often been thought to be in tension but Catherine Lu argues that they are tightly connected: authentic reconciliation requires addressing deep and structural issues of injustice. She moves the debate away from questions of perpetrators and victims, bad state actors, seeking blame, and the focus on single events or historical periods. Addressing past injustice especially the injustice of colonialism involves addressing present structural injustice of the global arena. There will be no authentic reconciliation until we take this global perspective. This is a powerful argument, beautifully and meticulously laid out, rich in illustrations, cases, and history, that implicates all of us in righting the wrongs of colonialism.

 

Catherine Lu, Justice and Reconciliation in World Politics (Cambridge: Cambridge University Press, 2017).

Justice and Reconciliation in World Politics apporte une contribution importante et originale à l’éthique universelle et à la théorie politique. On a souvent considéré que la réconciliation et la justice étaient en tension. Catherine Lu, elle, soutient qu’elles sont étroitement liées : une réconciliation authentique exige la prise en compte de profondes injustices structurelles. Lu écarte le débat des questions de bourreaux et victimes, des États voyous, de la recherche de coupables et de l’unique prise en compte de périodes historiques ou d’événements donnés. Lutter contre les injustices passées, surtout quand il s’agit de l’injustice du colonialisme, nécessite que l’on s’attaque aux injustices structurelles actuelles à l’échelle mondiale. Aucune réconciliation authentique ne sera possible sans cette perspective planétaire. C’est cette position qu’expose de manière convaincante ce livre méticuleusement construit et s’appuyant sur une vaste panoplie d’illustrations et de cas. Il nous convie tous et toutes à rectifier les erreurs du colonialisme.

 

The prize winner will be announced at the 2018 CPSA President’s Dinner in Regina. Do you have your ticket? Contact the CPSA Secretariat!   

 

Le nom du lauréat ou de la lauréate sera annoncé lors du Dîner de la présidente de l’ACSP 2018 à Regina. Avez-vous votre billet? Contactez le Secrétariat de l’ACSP!




home



The Canadian Political Science Association (CPSA) does not and cannot guarantee the accuracy of these messages. Opinions and findings that may be expressed in the messages are not necessarily those of the CPSA or its Directors, Officers and employees. Anyone using the information does so at their own risk and shall be deemed to indemnify the CPSA from any and all injury or damage arising from such use. Moreover, the CPSA does not sponsor, review or monitor the contents of sites accessible via hyperlinks. Messages are posted in the language received.